CZ / EN
15. 5. 2025

PROPAST (pásmo pro 15-19 let)

Období turbulentních životních změn na přelomu dětství a dospělosti, kdy dospívající člověk poznává sám sebe, ale zároveň často čelí i doposud nejtěžším životním výzvám a poprvé se naplno střetává s existenciálními otázkami. Celé pásmo nám pomáhali vytvořit mladí lidé ve věku 15 – 19 let, kteří vybírali ze snímků, jež zaujaly poroty předních světových festivalů (Berlinale, Clermont-Ferrand, Ottawa, ale i nominace na Oscara ad.). Pásmo tak reflektuje právě tématiku překonávání těchto pomyslných životních propastí, ať už jde o rasovou nenávist ukázanou v Motýlkovi, existenciální úzkost v Cestě k zániku, vyrovnávání se s odchodem blízkých v Fénixovi, sebeobjevnou cestu ve snímku Krev a kytky, nebo ničivé dopady válečného konfliktu vyobrazené v I Died in Irpin.

Snímky z tohoto pásma lze individuálně kombinovat i se snímky z pásem Skrytý svět, Kolotoč emocí a Co by, kdyby.

 

Motýlek

Pro Artema je voda vším. Jako malý dokázal díky podpoře matky a svých přátel překonat bázlivý strach, který k ní pociťoval a objevil svůj mimořádný plavecký talent, díky kterému se z něj stal jeden z nejlepších plavců své doby a pomohl mu najít životní lásku. Vše ale zpřetrhává nacistická okupace a rasová nenávist, která ho kvůli jeho židovskému původu připraví nejen o kariéru, ale i o jeho nejbližší. Voda se tak pro Artema stává zdrojem síly k přežití války a vyrovnání se s traumatem, které v něm zůstalo.

 

Cesta k zániku

Mary, Billybud a Fumbleton jsou postavičky vystupující v dětském televizním pořadu „Wander to Wonder“. Po smrti hlavního tvůrce pořadu zůstávají sami ve studiu, kde se svými pomalu se rozpadajícími kostýmy a rostoucím hladem pokračují v natáčení stále podivnějších epizod. Narůstá frustrace, šílenství i hromada mrtvých much. Existenciální verze Kouzelné školky, která získala přes 40 ocenění na předních filmových festivalech či nominaci na Oscara.

 

Fénix

Péče o umírající a jejich blízké je na první pohled bezútěšným povoláním. Pracovníci v této oblasti musí tišit jak bolest umírajících, tak i smutek jejich nejbližších, kteří se s odchodem milovaných snaží smířit. Observační dokument útěchu hledá ve věčných symbolech ptáků, poslů nevyřčeného, a ukazuje tak, že i smrt může přinášet mnohá radostná smíření. 

 

Krev a kytky

Byla jednou jedna Dívka, která už měla všeho dost. Rozhodla se proto zabít každého, koho znala a vydala se s duchem svého milovaného psa na spontánní sebeobjevnou cestu, během které se na hraně mezi hloubkou a humorem vypořádává se svými emocemi i pronásledovateli a nachází svou vnitřní sílu. 

 

I Died in Irpin

První dny ruské invaze na Ukrajinu. Strach a nejistota z toho, co bude dál. Útěk z Kyjeva, který se stal hlavním cílem ruských vojsk k přítelovým rodičům v nedaleké Irpini. Strach z bombardování z domu vytváří vězení, z jehož dusivého objetí se nelze vymanit. Autobiografický snímek tak ukazuje, že za všemi čísly evakuovaných, padlých a raněných jsou konkrétní lidské příběhy, každý z nich válkou zcela proměněný.

Související