Čtvrtá a poslední edice Audiovizuální sauny proběhla 5. prosince 2021 prostřednictvím online přenosu z Kina Kavalírka.
První prosincový víkend jsme prožili ve znamení umění a kultury. V rámci Audiovizuální sauny, která já součástí projektu Kritický pařník, měli diváci možnost zhlédnout čtyři online přednášky na téma kritika současného výtvarného umění a festivalů. Na konci setkání proběhl také online workshop, ve kterém se účastníci pod vedením lektorů věnovali koncepcím vlastních festivalů a přehlídek.
Dopolední blok zahájila Eva Skopalová se svou přednáškou Krize (pl.) nejen výtvarné kritiky. Tento příspěvek vznikl ve spolupráci s Cenou Věry Jirousové, která každoročně uděluje ocenění začínajícím i etablovaným výtvarným kritikům. V jakém je stavu kritika a co k tomuto stavu vedlo? S jakým neduhy a problémy se musí vypořádávat a co je to sedmihlavá hydra výtvarné kritiky? To vše se dozvíte ve videu níže.
Sledovat Krize (pl.) nejen výtvarné
Viktor Čech navázal s příspěvkem Kritik versus kurátor, v rámci kterého tento etablovaný kritik, laureát Ceny Věry Jirousové, a kurátor současného umění reflektoval svojí dosavadní praxi a pozici na výtvarné scéně. Kde stojí jeden a kde druhý? Dá se s tímto povoláním v Česku uživit? A co to znamená být nezávislým kurátorem/kritikem?
Sledovat Kritik versus kurátor
Po polední pauze jsme se přesunuli k druhému tématu, a tím byli festivaly. Ondřej Kazík, programový ředitel festivalu Academia Film Olomouc ve své přednášce Festival není místo, ale stav mysli motivoval diváky, aby se stali součástí festivalového dění. Jak najít a naplňovat poslání festivalu, ukazuje na příkladech z festivalu AFO. Co je festival? Na co musí člověk nesmí zapomenout, když přichází s vlastním nápadem? Odpovědi najdete níže!
Sledovat Festival není místo, ale stav mysli
Program manager Signal Festivalu Mario Kunovský ve své masterclass nazvané Festival pro všechny? osvětlil fungování jednoho z největších festivalů umění a designu u nás. Kdo vše je potřeba k organizaci akce, která v posledních letech překračuje půlmiliónovou návštěvnost? Jak probíhá sestavování programu a výběr umělců? A jak se přizpůsobit s formátem festivalu dnešní digitální a covidové době?
Sledovat Festival pro všechny?
V závěru dne se přihlášení zájemci zúčastnili workshopu Jak se dělá festival? Pod vedením lektorů z předchozích dvou přednášek si vyzkoušeli tvorbu koncepcí vlastních festivalů a přehlídek. Atmosféra i kvalita nápadů byla výjimečná a tak se těšíme, až o nějaké akci, která prošla naší festivalovou dílnou, uslyšíme. Těšíme se na vás v dalším roce s dalšími aktivitami projektu Kritický pařník.
Projekt Kritický pařník je podpořen Fondy EHP a Norska